Z obecného hlediska je logistika systém či řešení, jak dostat jakékoliv zboží v té správné kvalitě na vhodné místo v optimální čas. Upravuje obchodní vztahy mezi dodavateli a odběrateli. Svým způsobem je možné považovat logistiku za jasně stanovený komplex činností, které je vždy potřeba krok za krokem vykonat, aby bylo dosaženo požadovaného cíle.
Logistika vlastně zasahuje do každé oblasti podnikového řízení. Hlavní roli však hraje zejména v plánování, nákupu, skladování, řízení výroby, řízení zakázek i odbytu. Pomocí kvalitní logistiky zboží a vhodného firemního vybavení dochází k vyšší efektivitě výroby a vše je celkově daleko jednodušší a rychlejší. Logistika se v mnoha případech přímo spojuje s autodopravou.
Logistika je soubor činností v podobě organizace, plánování, řízení a výkonu v rámci toku jakéhokoliv zboží. Vše začíná vývojem, následným nákupem, dále výrobou, a nakonec i distribucí na základě objednávky.
Každá taková činnost musí probíhat tak, aby došlo ke splnění veškerých požadavků trhu, ale s minimálními náklady i kapitálovými výdaji. Je nepostradatelnou součástí podnikatelské strategie.
Díky tomu, že logistika vytváří soulad věcné, prostorové i časové rozdílnosti ve výrobě a spotřebě, dochází k úsporám nákladů, snížení stavu zásob, uvolňování kapitálu a zároveň s tím i zvýšení zisku a hospodárnosti.
Oproti tomu se lépe získává a udržuje zákazník, neboť mu daná společnost poskytne výhody, díky kterým se zvyšuje šance realizace opakovaného nákupu. Správným uplatněním logistiky je totiž firma daleko efektivnější a má i vyšší tržní výkonnost.
S logistikou je firma schopná rychleji zareagovat na změny podmínek v oblasti nákupu i odbytu, a je tak pružnější a přizpůsobivější.
Můžeme říci, že logistika je tím největším strategickým faktorem, který má vliv na konkurenceschopnost každé firmy. Pomáhá zefektivnit plánování cesty zboží od vývoje a výroby, přes nákup a dodání koncovému zákazníkovi i se zpětným tokem, například v podobě vrácení poškozeného produktu.
Každý logistik má na starost rozmístění a řízení všech materiálních, lidských i informačních zdrojů. V podstatě utvářejí kompletní strategii logistického řetězce a ekonomika samotné logistiky je v mnoha případech přímo úměrná ekonomice celé společnosti.
Pokud má logistika fungovat na jedničku, musí všichni, kdo se v ní pohybují, zvládat základní znalosti důležité legislativy a orientovat se v domácím i zahraničním právu, které se týká mnoha oblastí. Které to jsou?
Nebojte se využít naše data! Děkujeme, že nás uvedete jako zdroj, a to s odkazem na web ceskalogistika.cz
Česká logistika je projekt nezávislé technologické služby Balíkobot, která pomáhá firmám agregovat přepravní služby.